بررسی تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
۱ .تلادو۱ و همكاران ۱۹۷۴ دریافتند كه توانایی بیشتر در حل مسأله با افزایش عزت نفس و پایگاه درونی رابطه دارد. به نقل از نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹
۲. نتایج پژوهشی كه اثر آموزش مهارت های زندگی را در زمینه خودآگاهی بررسی نمود، نشان داد كه به دنبال این آموزش، دانش آموزان صداقت بیشتر، نوعدوستی بیشتر و پرخاشگری كمتر نشان می دهند. ویك لانگ۲، ۱۹۷۹ به نقل از نوری و محمد خانی، ۱۳۷۹
۳.بوتوین و همكاران ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۵ ده مقاله مستقل را در مورد تأثیر برنامه آموزش مهارت های زندگی بر كاهش سوء مصرف سیگار، الكل و مواد مخدر در دبیرستان های امریكا انجام دادند، نتایج نشان داد كه اجرای این برنامه یك كاهش۴۰ تا۸۰ درصدی را در مصرف سیگار، مواد مخدر و الكل بوجود آورده بودبه نقل از خاکپور، ۱۳۸۰
۴) .بوتوین و همكاران(۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ اثر برنامه آموزش مهارت های زندگی را بر مصرف الكل، سیگار و دارو بررسی نمودند. این برنامه شامل آموزش مهارت های ارتباطی، تصمیم گیری، اضطراب و استرس بود. نتایج نشان داد كه آموزش ها در كاهش مصرف سیگار، الكل و دارو مؤثر بوده اند. به نقل از نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹
۵. در بسیاری از بررسی های انجام شده، در زمینه اثر مهارت های زندگی بر عملكرد تحصیلی، از طرح های غیر تجربی استفاده شده است. مثلاً در برنامه آموزش مهارت های لایونز كوئست دو تغییر چشم گیر به دست آمد:
۱ افزایش اعتماد به نفس كودكان
۲ بهبود رابطه معلمان و شاگردان. تمام معلمان و شاگردان شركت كننده در این طرح از برنامه رضایت داشتندكوئست زیر چاپ، به نقل از نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹.
۶. در مطالعه پارسونز و همكاران ۱۹۸۸ در مورد مهارت های زندگی، رابطه معلمان و شاگردان بهتر و رفتار شاگردان در كلاس سازگارانه تر شد.
۷ .مطالعه دیگری در پرتوریكو نشان داد كه پس از اجرای برنامه مهارت های زندگی، غیبت شاگردان از مدرسه كاهش یافت كوئست چاپ نشده. همچنین بررسی های دیگر نشان داده اند كه به دنبال اجرای چنین برنامه هایی، حضور دانش آموزان در مدارس و میانگین نمرات كلاسی آنان افزایش و بدرفتاری آنان كاهش چشمگیری یافت. نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹.
۸. در پژوهش مهم دیگری كه بر روی ۹۰۰ دانش آموز در ونزوئلا صورت گرفت، مهارت فكركردن به كودكان گروه آزمایشی،آموزش داده شد و سپس این افراد با یك گروه كنترل همتا مقایسه شدند.هر دو گروه،در ابتدا و انتهای بررسی،آزمون های هوشی وآزمون های تحصیلی را تكمیل نمودند. نتایج نشان داد كه هوش گروه آزمایش،بطور معنادار و رضایت بخشی افزایش یافت، نگرش معلمان نسبت به فرایند آموزش تغییر نمود و علاقه بیشتری به شاگردان نشان دادند.
۹ . پژوهش وسیع تری كه روی یك نمونه ۲۴۰۰۰ نفری صورت گرفت نیز چنین تغییرات معناداری را پس ازاجرای آموزش نشان داد. گونزالس۱،۱۹۹۰به نقل از نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹
۱۰ .نتایج پژوهشی نشان داد كه پس از آموزش مهارتهای حل مسأله به گروه آزمایشی، اكتساب این مهارت نسبت به گروه كنترل افزایش یافت  تلادو و همكاران، ۱۹۸۴؛ كاپلان۲ و همكاران، ۱۹۹۲ به نقل از نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹
۱۱. آموزش مهارت های زندگی، در برنامه های گوناگون مؤثر و مفید بوده است. مثل برنامه های پیشگیری از سوء مصرف دارو بوتوین و همكاران، ۱۹۸۴ و ۱۹۸۰؛ پنتر۳، 1983؛ بارداری نوجوانانزابین و همكاران، ۱۹۸۶؛ شینك۵،۱۹۸۶؛ارتقای هوشگونزالس، ۱۹۹۰؛ پیشگیری از بی بند و باری جنسی اولویس۶، ۱۹۹۰؛ پیشگیری از ایدز سازمان جهانی بهداشت،۱۹۹۴؛ آموزش صلح پراتزمن۷ و همكاران، ۱۹۸۸ و ارتقای اعتماد به نفس تكید۸، ۱۹۹۰ به نقل از نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹.
۱۲. مطالعاتی در زمینه آموزش مهارت های زندگی در مقاطع راهنمایی و متوسطه انجام شد، كه نتایج تمامی آن ها حاكی از كاهش میزان مصرف سیگار،الكل و مواد مخدر، افزایش نگرش منفی نسبت به سوء مصرف مواد و افزایش عزت نفس در مهارت های اجتماعی بوده است پنتر۹ و همكاران، ۱۹۸۸؛ انیسكویچ۱۰ و همکاران، ۱۹۹۰؛ كروتر۱۱ و همكاران، ۱۹۹۱؛
ایگرت و همكاران، ۱۹۹۴؛ باكر۲ و همكاران، ۱۹۹۵؛ تامپسون و همكاران، ۱۹۸۸ علاوه بر این، برنامه آموزش مهارت های زندگی برای پیشگیری از خودكشی، خشونت و رفتارهای منفی و كاهش افت تحصیلی نیز مورد استفاده قرار گرفته که نتایج حاکی از کاهش میزان اقدام به خودکشی، خشونت و رفتارهای منفی و افت تحصیلی بوده است الیاس و همكاران، ۱۹۹۱؛ گینر۳ و همكاران، ۱۹۹۳؛ لافروم بواز۴، ۱۹۹۴؛ ایگرت و همكاران، ۱۹۹۴؛ تامپسون و همكاران، ۱۹۹۸؛ پنتر و همكاران، ۱۹۹۸ به نقل از خاكپور، ۱۳۸۰
۱۳. یكی از اهداف اصلی برنامه مهارت های زندگی، ارتقاء بهداشت روانی كودكان و نوجوانان است. مطالعات بسیاری در مورد تأثیر برنامه آموزش مهارت های زندگی بر ابعاد مختلف سلامت روان انجام گرفته و نتایج نشان داده است كه آموزش این مهارت ها سبب افزایش عزت نفس، بهبود مهارت های اجتماعی و ارتباطات بین فردی، افزایش رفتارهای مثبت اجتماعی و سازگاری اجتماعی، افزایش رضایت سیستم خانوادگی و سازگاری با خانواده، افزایش مهارت حل مسائل شخصی و بین فردی و افزایش مهارت های مقابله ای شده است شور۵، ۱۹۸۲؛ بوتوین، ۱۹۸۲؛ پارت۶، ۱۹۸۵؛ كروتر، ۱۹۹۱؛ الیاس و همكاران، ۱۹۹۱؛ لارسون۷، ۱۹۹۲؛ گیلبرت۸، ۱۹۹۶ به نقل از خاكپور، ۱۳۸۰
۱۴ .برنامه های پیشگیری مبتنی بر آموزش مهارت های زندگی، بر اساس مطالعات انجام شده بسیار مؤثرتر از گرایش های سنتی است. مثلاً پری۹ و كلدر۱۰ ۱۹۹۲دریافتند كه گرایش های جامع در پیشگیری از سوء مصرف مواد شامل آموزش مهارت های زندگی برای ارتقای توانائیهای اجتماعی در به تعویق انداختن شروع مصرف الكل و ماری جوانا بسیار مؤثرتر از گرایش های مبتنی بر ارائه دانش و اطلاعات و گرایش های مبتنی بر رهبری همسالان بوده اند. همچنین گلین ۱۹۸۹در مروی بر گرایش های مؤثر در پیشگیری از مصرف سیگار به این نتیجه رسید كه آموزش مهارت ها، جزء ضروری برنامه های موفق و مؤثر است(  به نقل از نوری و محمدخانی،۱۳۷۹ ).

 

15.پژوهش كنترل شده وسیعی درباره پیشگیری از سوء مصرف مواد بر روی جمعیت ۶۷۸ نفری از دانش آموزان كلاس پنجم صورت گرفت. مقایسه پیش آزمون و پس آزمون نشان داد كه مهارت های مقابله گروه آزمایشی در مقابل افراد گروه كنترل، افزایش چشمگیری یافت. (انیسكویچ ـ وایسونگ۱، ۱۹۹۰ به نقل از نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹)
16.متیك۲ و همكاران( ۱۹۸۷) بر اساس پژوهشی بر روی ۱۶۸۴ دانش آموز گزارش دادند كه سوء مصرف دارو با استرس ارتباط دارد. پژوهش دیگری د رمورد عوامل زمینه ساز مصرف سیگار بر روی ۸۱۰ دانش آموز نشان داد كه همرنگی با جماعت۳ و فشار ناشی از همسالان از عوامل میانجی اساسی است كه رابطه استرس و پاسخ های مقابله ای ناسازگارانه را تحت تأثیر قرار می دهد

17.كاسترو و همكاران، ۱۹۸۷و ماگودی۵ و ناستازی۶ ۱۹۸۸ دریافتند اعتیاد به مواد مخدر در مراحل ابتدایی، با ناتوانی در برقراری ارتباط با والدین و همسالان رابطه دارد . به نقل از نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹
18. كاپلان و همكاران ۱۹۹۲آموزش هایی را در زمینه های اختصاصی و پیشگیری از مصرف مواد الكلی ارائه دادند. نتایج نشان داد كه آموزش ها در پیشگیری از مصرف مواد مؤثر است و تمایل به استفاده از مواد الكلی را كاهش می دهد

. همچنین یافته ها، به اثرات مثبت این آموزش بر مهارت دانش آموزان در حل مشكلات بین فردی و مقابله با اضطراب دلالت دارند. به دنبال چنین آموزش هایی، شركت كنندگان قادر می شوند تا تعارض های خود را با همسالان به نحو سازنده ای حل نمایند و محبوبیت بین فردی بیشتری می یابند. این پژوهش مؤثربودن آموزش مهارت های زندگی را در ارتقای سطح بهداشت روان و پیشگیری اولیه نیز نشان می دهد. یافته ها تأثیر آموزش مهارت های زندگی را در پیشگیری از خودكشی نشان داده اند.(منابع موجود در دفتر بهداشت و تغذیه وزارت آموزش و پرورش. )
19.پژوهش ها حاكی از آنند كه عزت نفس ضعیف با موارد زیر ارتباط دارد:

**سوء مصرف الكل و دارو: كامفر و ترنر،( ۱۹۹۰) ؛ سینگ و مصطفی (۱۹۹۴)؛ بزهكاری دوكز و لورچ، (۱۹۸۹)
پژوهش در زمینه سوء مصرف مواد نشان داده است كه سه عامل مهم با سوء مصرف مواد رابطه دارند كه عبارتند از: عزت نفس ضعیف، ناتوانی در بیان احساسات و فقدان مهارت های ارتباطی مك دانالد و همكاران، ۱۹۹۱) به نقل از نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹ (
**بی بند و باری جنسی كدی، (۱۹۹۲)؛ پلات نیك (، ۱۹۹۲)؛ افكار مربوط به خودكشی چوكت و همكاران (، ۱۹۹۳)،( به نقل از نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹)

20.برنامه آموزش مهارت های زندگی برای پیشگیری از خودكشی، خشونت و رفتارهای منفی و افت تحصیلی نیز مورد استفاده قرار گرفته كه نتایج حاكی از كاهش میزان اقدام به خودكشی، خشونت و رفتارهای منفی و كاهش افت تحصیلی بوده است) الیاس و همكاران، ۱۹۹۱؛ گینر و همكاران، ۱۹۹۳؛ ایگرت و همكاران، ۱۹۹۴؛ تامپسون و همكاران، ۱۹۹۸؛ پنتر و همكاران، ۱۹۹۸ ،به نقل از نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹(
21.پژوهش( اركارت و همكاران،۱۹۹۱ ) كه به صورت پژوهش تجربی و كنترل شده اجرا شد، ۲۵۳۰ دانش آموز در گروه كنترل و ۲۵۳۰ دانش آموز در گروه آزمایشی را مورد بررسی قرار داد. گروه آزمایشی در مورد مهارت های ارتباطی، تصمیم گیری و مراحل حل مسأله آموزش داده شدند. نتایج نشان داد كه در گروه آزمایشی، مصرف سیگار، الكل و سایر مواد مخدر كاهش چشمگیری یافت( منابع موجود در دفتر بهداشت و تغذیه وزارت آموزش و پرورش)
چنین برنامه ای در فنلاند، بر روی ۴۵۲۳ دانش آموز اجرا شد و نتایج مشابهی به دست داد(وارتیانین و همكاران، ۱۹۸۶)

22.آموزش مهارت های زندگی در پیشگیری از خشونت و بزهكاری نیز كارایی داشته است. در یك برنامه پیشگیری از خشونت، به ۱۳۵ دانش آموز مهارت حل مسأله آموزش داده شد. نتایج نشان داد كه افراد شركت كننده در برنامه، در مقایسه با گروه كنترل با مشكلات اجتماعی كمتری روبرو بوده و كمتر به راه حل های خشونت آمیز متوسل شده اند و عواقب منفی بیشتری برای خشونت مطرح كرده اند. (گی نر و همكاران، ۱۹۹۳ به نقل از نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹)
23. یك مطالعه طولی ۶ ساله، در مورد پیامدهای برنامه پیشگیری اولیه و آموزش مهارت های زندگی نشان داد كه به دنبال آموزش، رفتارهای مناسب اجتماعی افزایش و رفتارهای منفی و خودتخریبی كاهش می یابد (الیاس و همكاران، ۱۹۹۱ به نقل از نوری و محمدخانی۱۳۷۹)
24. در یك برنامه ترویجی بهداشت روانی مبتنی بر رشد مهارت های زندگی، كه بر روی افراد سنین ۵ تا ۱۵ ساله در “اونتاریو” انجام شد، نتایجی از قبیل پیشرفت و بهبود عملكرد تحصیلی مناسب، بهبود عزت نفس و غلبه بر رفتار ضد اجتماعی حاصل گردید.( بریتون۲، ۱۹۹۹ ،به نقل از آقاجانی، ۱۳۸۱)
25. برخی از ارزیابی ها ثابت كرده اند كه شركت در كلاس های آموزش مهارت های زندگی، موجب ایجاد عزت نفس می شود. بر طبق یك تئوری، عزت نفس انگیزش را تقویت می كند، انعطاف پذیری در مقابل تغییرات را افزایش می دهد و نگرش های مثبت در جهت پیشرفت احساس خودكفایی را تقویت می كند. در یك تحقیق، نتایج نشان داد كه آموزش مهارت های زندگی به زنان منجر به افزایش عزت نفس و حمایت اجتماعی و احساس كفایت می شود. این امر نشان دهنده اهمیت این برنامه است (ویچروسكی۳، ۲۰۰۰ به نقل از آقاجانی، ۱۳۸۱)
26.هامبورگ به نقل از موت و همكاران ۱۹۹۹ اشاره كرد كه برنامه های آموزش مهارت های زندگیِ موفقیت آمیز، دارای اهمیت زیادی هستند و آموزش مهارت های اجتماعی كه زیرمجموعه ای از آموزش مهارت های زندگی هستند، در موارد ذیل تأثیر مثبت دارند:
۱ رفتارهای اجتماعی مثبت در مدارس تعامل اجتماعی مثبت بین همسالان
۲ افزایش حمایت همسالان
۳ افزایش توانایی حل مسأله
۴ خودآگاهی
۵ كاهش خشم، اضطراب، افسردگی، كمرویی، رفتارهای بزهكارانه و افزایش عزت نفس
۶ ایجاد منبع كنترل درونی
۷ مقبولیت اجتماعی
۸ مقابله با بحران
۹رویارویی اجتماعی
۱۰ افزایش جرأت ورزی
۱۱ خودپنداره مثبت
۱۲ مهارت های كلامی و غیركلامی اجتماعی مثبت و مناسب آقاجانی، ۱۳۸۱.
تحقیقات مختلف نشان دادند كه بین رفتار پرخاشگرانه و مهارت های اجتماعی ضعیف و پیشرفت تحصیلی زیر متوسط، ارتباط وجود دارد. به علاوه نقص های مهارت های اجتماعی در كودكان، پیش بینی كننده قوی در مورد مشكلات سلامت روانی در آینده از قبیل بزهكاری، رفتارهای
ضداجتماعی و خشونت آمیز، سوء مصرف مواد مخدر و الكل و افت تحصیلی هستند. آموزش مهارت های اجتماعی موجب پیشرفت تحصیلی، تعامل مناسب با همسالان و بهبود عزت نفس می شود و همچنین توانایی آنها را در روابط مسالمت آمیز با افراد معنادار در زندگی والدین، معلمین و اعضای دیگر خانواده بهبود می بخشد

27.بینرت و اشنایدر ۱۹۹۵به این نتیجه رسیدند كه برنامه آموزش مهارت های اجتماعی در افزایش ادراك خود اجتماعی و كاهش رفتارهای منفی نسبت به همسالان مؤثر بوده است. كونت و همكاران ۱۹۹۵دریافتند كه آموزش مهارت های اجتماعی موجب بهبود توانایی و كیفیت راهبردهای حل مسأله در گروه آزمایشی می شود.

28.دفنباخر و همكاران ۱۹۹۶مشاهده كردند كه با مداخلات برنامه آموزشی مهارت های اجتماعی، تأثیر مثبتی در كاهش خشم و تظاهرات منفی خشم، ایجاد آرامش و كنترل هیجانات به وجود آمده است.

29.موتپ و همكاران  ۱۹۹۵ تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی را بر افزایش رفتارهای مناسب و كاهش رفتارهای نامناسب شرح دادند. اكثر تحقیقات در این زمینه نشان دهنده تأثیر مثبت آموزش مهارت های اجتماعی هستند (آقاجانی،۱۳۸۱  )
در برنامه ارتقای توانایی های اجتماعی ییل ـ نیوهون مهارت های اساسی زندگی از جمله مقابله با استرس، حل مسأله، تصمیم گیری و مهارت های ارتباطی آموزش داده شد. نتایج حاكی از پیشرفت چشمگیر دانش آموزان گروه آزمایشی بود. توانایی برنامه ریزی و انتخاب راه حل های مناسب برای زندگی، ارتباط با همسالان، كنترل خود و اجتماعی شدن آنان به طور معنی داری افزایش یافت. مطالعات بعدی نشان داد كه این برنامه در زمینه های اختصاصی و پیشگیری از مصرف دارو نیز مؤثر است و تمایل به استفاده از مصرف مواد و الكل را كاهش می دهد. همچنین یافته ها، به اثر مثبت این نوع آموزش، بر مهارت دانش آموزان در حل مشكلات بین فردی و مقابله با اضطراب دلالت دارند. به دنبال چنین آموزش هایی، شركت كنندگان قادر می شوند تا تعارض های خود را با همسالان به نحو سازنده ای حل نمایند. میزان كنترل تكانه در آن ها افزایش یافته و محبوبیت بین فردی بیشتری می یابند(كاپلان و همكاران، ۱۹۹۲ به نقل از نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹)
30. لافروم بواز۱۹۹۴ ، در پژوهشی مؤثربودن آموزش مهارت های زندگی را در ارتقاء سطح بهداشت روان و پیشگیری اولیه نشان داد. یافته ها تأثیر آموزش مهارت های زندگی را در پیشگیری از خودكشی نشان داده ا ند. در برنامه آموزش مهارت های زندگی برای پیشگیری از خودكشی، مهارت های ارتباطی، مقابله با استرس و عصبانیت و تعیین هدف آموزش داده شد. نتایج نشان داد این برنامه در كاهش خودكشی مؤثر است) نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹(
31. نتایج پژوهشی نشان داد كه پس از آموزش مهارت های حل مسأله به گروه آزمایشی، اكتساب این مهارت نسبت به گروه كنترل افزایش یافت. تلادو و همكاران، ۱۹۸۴؛ كاپلان و همكاران، ۱۹۹۲. همچنین پس از آموزش مقابله با اضطراب (كاپلان و همكاران،۱۹۹۲ ) و آموزش های مهارت های ارتباطی( پیك دویس و همكاران،۱۹۹۰ )چنین نتایجی بدست آمد. همچنین (شور۱۹۹۱) ، در پژوهش خود به این نتیجه رسید كه مهارت حل مسائل بین فردی، با روابط اجتماعی مثبت با همسالان، امیدواری و همدلی رابطه مثبت دارد(نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹ )
32. تحقیقات متعدد انجام شده بیانگر تأثیر بسیار زیاد آموزش مهارت های زندگی در جلوگیری از بروز ناهنجاریهای رفتاری بوده است. در یك تحقیق مشخص شد كه توسعه مهارت های زندگی در پیشگیری از خودكشی مؤثر است( ترزا، ۱۹۹۵ به نقل از اسماعیلی، ۱۳۸۰ )
33. آموزش مهارت های زندگی همچنین بر كودكان با توانایی های یادگیری مؤثر است( كیم،۱۹۹۴ )

  1. علاوه بر این آموزش مهارت های زندگی از قبیل نگهداری منزل و شمارش پول در ایمنی و سلامت و اعتماد به نفس كودكان خردسال مؤثر است (مالون،۱۹۹۴ ،به نقل از اسماعیلی،۱۳۸۰ )
    35.هالین ۱۹۹۴ نیز مهارت های مخصوص زندگی را بر زندگی اجتماعی مؤثر ارزیابی كرد. (آقاجانی،۱۳۸۱ )
    36. رویكرد مهارت های زندگی بر افزایش عزت نفس، توانایی تصمیم گیری و مقاومت در برابر فشار همسالان جهت مصرف مواد در مدارس تأثیر دارد و برنامه مؤثری است كه پیامدهای مهمی در سلامتی كودكان و نوجوانان دارد. طرح تحقیقاتی چارلی نمونه ای از برنامه آموزش مهارت های زندگی پیرامون مصرف مواد برای دانش آموزان مقطع ابتدایی می باشد كه در ایالات متحده آمریكا اجرا شده است. یك ارزیابی كه اخیراً از طرح این مركز بدست آمده، این است كه برنامه های آموزش پیشگیری از مصرف مواد در مدارس ابتدایی می تواند اثر پیشگیری اساسی در سوء مصرف مواد در آینده داشته باشد و مصونیت ایجاد كند. (بارلو۳ و همكاران، ۱۹۹۸ به نقل از آقاجانی، ۱۳۸۱)
    37. در مطالعات مربوط به برنامه پیشگیرانهٔ آموزش مهارت های زندگی این نتیجه حاصل شده است كه استفاده از مواد مخدر بین دانش آموزانی كه در این برنامه آموزشی شركت كردند، حداقل نصف میزان مصرف ‌دانش آموزانی بوده است كه در این برنامه شركت نداشتند (بوتوین و همكاران، ۱۹۹۸، به نقل از آقاجانی، ۱۳۸۱.)
    38. پژوهش های مختلفی كه پس از اجرای برنامه های آموزش مهارت های زندگی در مدارس صورت گرفت، پیشرفت های معناداری را در ابعاد مختلف سلامت روان بدست می دهد. (مثلاً تصور از خود كروتر و همكاران، ۱۹۹۱؛ عزت نفس اینت۴ و همكاران، ؛ خودكارآمدی الیاس و همكاران، ۱۹۹۱؛ ناسازگاری اجتماعی و هیجانی كاپلان و همكاران، ۱۹۹4 و كاهش معنادار اضطراب اجتماعی بوتوین و اینگ۵، ۱۹۸۲به نقل از نوری و محمدخانی، ۱۳۷۹)
    39.تحقیقات نشان داده است كه نوجوانانی كه مهارت رد كردن قاطعیت در نه گفتن بالاتری دارند، آسیب پذیری كمتری در مقابل فشار همسالان دارند. بنابراین، آسیب پذیری در برابر فشار همسالان زمانی پایین تر است كه توانایی و مهارت رد كردن یا قاطعیت بیشتر، منبع كنترل درونی تر و آگاهی بیشتر در مورد سوء مصرف مواد مخدر داشته باشند. زمانی كه منبع كنترل درونی باشد، عزت نفس هم بالاتر خواهد بود. برنامه های آموزش مهارت ردكردن و مقاومت در برابر نفوذ و فشار همسالان بین دانش آموزان نوجوان موجب كاهش آسیب پذیری نسبت به فشار همسالان، افزایش و حفظ منبع كنترل سلامتی درونی و عزت نفس آنان می شود و در نتیجه تأثیر مثبتی دارند( شاپ۱ وكوپلند۲، ۱۹۹۳ به نقل از آقاجانی، ۱۳۸۱)
    40. حل مسأله یك مهارت مقابله ای عملی كاربردی است كه از لحاظ روان شناختی هم مؤثر و مفید است. این مهارت موجب افزایش اعتماد به نفس و احساس شایستگی و كفایت می شود. بنابراین مهارت های مؤثر حل مسأله با سازگاری شخصی خوب ارتباط دارند كه پژوهشگران متعدد به این امر اشاره داشته اند( هپنر۳ و هیلربراند۴، ۱۹۹۱ به نقل از آقاجانی، ۱۳۸۱)